We beheren zo'n 90 km duinen, 175 km primaire dijken, 1.067 km regionale waterkeringen en 233 km overige keringen. We zijn en blijven in control over zowel de primaire waterkeringen langs de buitenwateren als de regionale en overige keringen langs binnenwateren.

Zorgplicht – beoordelen - versterken

Naast de dagelijkse zorg voeren we periodiek beoordelingen c.q. toetsingen uit en nemen we waar nodig beheer- of versterkingsmaatregelen. We verbinden de processen beoordelen, versterken en zorgplicht onderling. Deze optimalisatie leidt tot een efficiëntere inzet van mensen en middelen.

Risicogestuurd beheer

We gaan verder met het implementeren van risicogestuurd assetmanagement. Dit vraagt om actuele, betrouwbare, toegankelijke en veilige informatie(voorziening). Gegevensmanagement vormt een belangrijke basis. We zetten nieuwe technieken in – drones, satellieten, sensortechnologie – om steeds betere gegevens te verzamelen over de actuele toestand van onze keringen. Dit maakt de beweging mogelijk van correctief naar preventief onderhoud op basis van risicogestuurd beheer. Voor de regionale keringen zetten we in op een transitie van grote versterkingen naar gerichte ingrepen. We gaan van op orde brengen naar op orde houden.

Duurzaam beheer van onze dijken en duinen

In toenemende mate speelt duurzaamheid een rol in ons beheer. Enerzijds willen we ons energieverbruik en onze CO2-uitstoot zo laag mogelijk houden. Anderzijds nemen we de versterking van biodiversiteit mee in onze verbeterwerken en het maaibeheer. We hebben oog voor andere gebruiksfuncties op en aan de waterkering, zoals pacht, recreatie en energie. Voor nieuwe initiatieven tot medegebruik gaan we uit van het 'ja, mits'-principe, conform de Omgevingswet.

Gebiedscompartimentering

Ons gebied herbergt naast primaire en regionale keringen een groep overige keringen. Ook deze keringen nemen we – afhankelijk van het lokale belang – op in ons beheerareaal en voorzien we van een passend onderhoudsregime. Daarnaast onderzoeken we welke verhoogde lijnvormige elementen in het landschap het verschil maken bij overstroming door buitenwater. Van onze eigen assets stellen we het (beheer)kader voor deze compartimenteringskeringen vast. Zo nodig zoeken we de samenwerking met andere assetbeheerders om de huidige gebiedscompartimentering veilig te stellen en waar mogelijk en kosteneffectief te optimaliseren.

Dynamisch kustbeheer

Op dit moment is het dynamische kustbeheer vooral operationeel en gericht op de relatief korte termijn. Vanwege (versnelde) zeespiegelstijging formuleren we lange termijndoelen voor dynamisch beheer op de waterkering langs de Noordzeekust om daar vervolgens een beheerstrategie op te baseren. Dit kustbeheer wordt ingezet als duurzame, toekomstbestendige ontwikkeling en ingericht in nauwe samenwerking met regionale partners en de omgeving.

Meer over dynamisch kustbeheer

Om de trendmatige groei van de duinen vorm te geven, passen we dynamisch kustbeheer toe. Hierbij gaan we uit van natuurlijke zandtransporten in het gehele kustfundament – van de NAP-20 dieptelijn tot aan de binnenduinrand. Zandsuppleties zorgen voor zandaanwas in de vooroever en op het strand. Het extra zand dat op het strand komt, zal vervolgens verstuiven naar de eerste duinenrij en naar het binnenduin achter de zeereep. Zo groeit het gehele duinmassief aan. Hoe meer vrij verstuifbaar zand op het strand aanwezig is, hoe meer zand de binnenduinen bereikt. De maatregelen variëren van het achterwege laten van stuifschermen of helmaanplant tot het graven van kerven in de zeereep.

Doelstellingen

Dynamisch kustbeheer in de duingebieden heeft drie doelstellingen:

  • Groei van het duinmassief, van belang voor het in evenwicht houden van het duingebied met de voorziene zeespiegelstijging.
  • Een groter waterbergend vermogen in het duinmassief en daarmee een grotere zoetwaterbuffer.
  • De verstuiving van vers strandzand draagt bij aan de variatie van (beschermde) habitats en soortenrijkdom.

Het huidige dynamische kustbeheer is vooral zichtbaar in praktijksituaties met ogenschijnlijk een relatief korte zicht- en uitvoeringstermijn. Voor de omgeving is minder waarneembaar dat dit beheer doorwerkt op de lange termijn.

De brede uitdaging waar wij als beheerders van de waterkering voor staan, vraagt om gedeelde doelen met alle regionale partners voor de lange termijn. Dit geldt zeker voor het dynamische kustbeheer ter ondersteuning van het trage natuurlijk werkende systeem. De te verwachten zeespiegelstijging, verstedelijking, biodiversiteit, groeiende recreatiebehoefte en een veranderende samenleving vragen om slimme oplossingen voor het beheer van onze kust met oog voor de omgeving, beleving, natuur en klimaat.